Halaman

Selasa, 17 April 2012

KISAH DAN TAULADAN

Lepak..santai…jom baca…
Di suatu petang yang dingin, sewaktu hujan turun renyai-renyai, kelihatan sepasang suami isteri duduk bersantai di hadapan kaca television di ruang tamu rumah mereka sambil menonton rancangan kesukaan si isteri. Berkata si isteri pada suaminya…
Isteri : Ling..ling..malam ni ayang tak payah masak boleh tak?
Suami : Nape lak yang?
Isteri : Ayang penat la ling, tadi kat opis ada gotong royong, sampai sakit kaki ayang ni berdiri buat keje td, boleh la ye ling..
 Aduh! Malasnya nak keluar time hujan-hujan macam ni(berkata si suami di dalam hati)..
Isteri : Boleh tak ling?
Suami : Ayang nak makan ape? Kite makan nasi lemak nak tak?cepat sikit dapatnya..
Isteri : Tak nak..ayang nak makan mee bandung..boleh?
Suami : Aduh..ade ke mee bandung kat warung nasi lemak tu?mee rebus ade la kot..nak tak?tak pun meehun sup ke..
Isteri : Ermmm..boleh la asalkan mee…tapi kan ling.. kalau dapat makan sate best gak kan ling?
Aduhai minta sate la pula, cukup ke duit aku ni nak beli sate, kalau beli sate secucuk dah 50sen,takkan nak beli 20 cucuk je, mana kenyang..kalau beli banyak nanti tak cukup pula duit aku nak beli aksesori tuk hobi baru aku ni nanti..alamak macam mana ni…(berkata lagi si suami di dalam hatinya)..
Suami : Kalau ayang nak sate ayang blanje la..hehehe..amacam..?tapi kan yang..cam rase malas la pulak nak keluar time ujan-ujan camni yang..nanti deman pulak..hehehe..ape kate ayang masak je la ape yang patut, goreng ayam aje pun bole..
Dengan langkah longlai si isteri pun ke dapur, demi menuruti kata-kata suaminya dan di hatinye timbul perasaan belas pada si suami yang mungkin akan demam dek hujan yang turun kalau suaminya keluar untuk membeli makanan. Tapi si isteri tidak tahu apa yang difikirkan oleh suaminya.
Tiba-tiba si suami terdengar bunyi yang kuat dari arah dapur diselangi dengan teriakan isterinya mengucapkan “Allahuakbar!!!”..
Suami : Ayang!!! Kenapa yang??
Teriak si suami dari ruang tamu. Tiada sebarang sahutan daripada si isteri. Si suami segera ke dapur. Kelihatan di atas lantai kuali yang tertangkup dengan minyak yang masih panas dan ayam yang masih belum masak sepenuhnya. Mata si suami kemudiannya tertancap pada sekujur tubuh yang berlumuran darah di atas kepalanya. Si suami terkedu untuk seketika, tidak tahu apa yang harus di lakukan. Tersedar kemudian si suami terus mengangkat tubuh insan yang amat di cintainya itu ke ribanya. Rupa-rupanya si isteri tadinya tergelincir melihatkan kesan air yang terdapat di atas lantai lalu tangannya seperti ingin mencapai sesuatu untuk berpaut tetapi apa yang dapat di capai adalah kuali yang berisi minyak panas beserta ayam yang sedang di goreng di dalamnya.
Si suami segera menggendong isterinya untuk di kejarkan ke hospital dan mujurlah si isteri masih dapat di selamatkan kerana cepat di hantar ke hospital. Tetapi si isteri mengalami koma. Saban hari si suami menjadi pengunjung setia di hospital tersebut untuk melihat isteri yang di kasihi. Di dalam hati timbul penyesalan yang mendalam, kalaulah dia keluar membeli makanan pada malam itu sudah tentu isterinya tidak berada dalam situasi sebegini, tapi syukur pada Allah kerana masih di beri peluang kedua kepadanya untuk menjaga isterinya.  
Moral of the story:
Sayangilah keluarga anda, makin hari makin sayang.. {^_^}

2 ulasan:

  1. hye.. nice blog!
    come follow me and i will follow u back. =)

    BalasPadam
    Balasan
    1. trima kasih..saya baru je berjinak-jinak dengan blog ni.."saya budak baru belajar klu salah tlg tunjukkan"..=)

      Padam